2008. május 6., kedd

érettségi

Milyen jó hogy nekem nem most kell érettségiznem. Meg volt annak a "szépsége" akkor is mikor beleizzadtam matekból a "réz gömbbe írt háromszög egyik szára x, másik y, mennyi a rézgömb térfogata, stb. " Már nem is nagyon emlékszem csak arra hogy ez a feladat 30 pontot ért, s ugye nem voltam akkor (sem) nagyravágyó, 30 pont már megért egy kettest, ami ugye egy leendő fuvolistának elegendőnek tűnt. Irodalomból sikerült kihúzni Solohov munkásságát, történelemből pedig "a munkásmozgalom kialakulása a XIX. sz. harmadik harmadában" címűt. Jesszusatyaúristen! Annyit konyítottam hozzá mint disznó a zsebórához. Valamin el kellett indulni, így a történelmi atlasz egyik térképe az 1871-es párizsi kommün mozgolódásait ábrázolta. Jó lenne tudni hogy miket beszéltem össze-vissza, nem emlékszem. Rémlik hogy az 1905-ös orosz mozgolódásról is beszéltem valamit, aztán "töriMari" Marika néni segített a kérdéssel hogy kik voltak .... stb, én csak néztem ki a fejemből. Marika néni: "na, csak tudod kik voltak, ismered az amerikai zeneszerzőt, monnd már ki!" - Bernstein. - Igen, naugye hogy tudod hogy kik voltak a "bernsteinisták". Huhh. Azóta sem tudom... Az érettségi elnök nagy opera rajongó volt - ezt előre megsúgták - , pár kérdés az operairodalomból, majd: köszönjük. Szégyenszemre kettes kaptam történelemből. Azóta eltelt 26 év, csak utána kellene nézni hogy kik voltak a "bernsteinisták". Talán az is szerencse, hogy akkor még csak hírből ismertük Aaron Copland-ot. Utólag belegondolva, érdekes lett volna Bernstein helyett a tanárát megnevezni. Tanára volt Bernsteinnek, szép hosszú életet élt, túlélt szinte mindenkit. 1900-ban született, 1990-ben halt meg. Először az Emerson, Lake & Palmer trió 1978-as lemezén hallottam részletét a "fanfare common man" fanfárjának, aztán sikerült hozzájutnom a partiturához is. Ahhoz képest hogy ez a fanfár 1942-ben íródott, akkor is, és most is feladja a leckét a fújósoknak. Nálam egy fiókban van Dukas fanfárjával:) Ezen kívül csak a három ún. amerikai balettjét hallottam, a Billy, a kölyök (1938), a Rodeó (1940), s a Tavasz az Appaleche-hegységben (1944) címűeket. Szerencsére mindhárom hangzó anyagban porosodik valamelyik ismerősömnél. A diszkrét figyelmeztető benne van a tokokban, s mivel optimista vagyok, tudom hogy visszakerül hozzám:) Köszönöm a türelmet. 20:00

Nincsenek megjegyzések: